بازدید: 670 بازدید
استخدام آموزش و پرورش فرزندان بازنشستگان

طرح استخدام آموزش و پرورش فرزندان بازنشستگان یکی از طرح‌هایی است که توسط فرهنگیان زیادی دنبال می‌شود تا بعد از بازنشستگی بتوانند فرزندان خود را به عنوان جایگزین در آموزش پرورش مشغول به کار کنند؛ اما آیا این طرح واقعیت دارد و در آن امکان استخدام آموزش و پرورش فرزندان بازنشستگان وجود دارد؟ برای پی بردن به این موضوع در ادامه مقاله ایران جزوه قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم.

 

محصول پیشنهادی

دانلود کتاب سیر عشق آلن دوباتن

۱۰,۰۰۰ تومانخرید محصول

بخشنامه استخدام آموزش و پرورش فرزندان بازنشستگان

در سال‌های اخیر بخشنامه‌ای در مورد استخدام آموزش و پرورش فرزندان بازنشستگان منتشر شده است که در آن فرهنگیان شاغل در کشور قصد دارند یکی از فرزندان خود را بعد از بازنشستگی در این وزارت مشغول به کار کنند. در همین راستا برخی از نهادها پیگیری استخدام آموزش و پرورش فرزندان بازنشستگان شدند تا فرزندان آن‌ها را در اولویت استخدام وزارت آموزش پرورش قرار دهند.

این شرایط زمانی در استخدامی‌ مورد استفاده قرار می گیرد که فرزندان آن‌ها بتوانند نمره حدنصاب قبولی را کسب کنند؛ بنابراین اگر داوطلبی فرزند فرهنگیان بازنشسته باشد با نمره و تراز یکسان نسبت به فرد عادی که چنین شرایطی دارد، در اولویت خواهد بود. بر همین اساس در سال‌های اخیر داوطلبان زیادی با استفاده از این بخشنامه موفق شدند در وزارت آموزش پرورش یا در ارگان‌های دیگر مشغول به کار شوند.

جهت دانلود کتاب تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی روی لینک کلیک کنید.

این افراد باید توجه کنند که برای استفاده از بخشنامه استخدام آموزش و پرورش فرزندان بازنشستگان باید در آزمون‌های استخدامی وزارت آموزش پرورش شرکت کنند. لذا امکان استخدام آن‌ها بدون شرکت در این آزمون وجود ندارد. به یاد داشته باشید که این افراد در قبولی دانشگاه فرهنگیان نیز در اولویت هستند تا از این طریق بتوانند در آموزش پرورش جذب شوند.

بخشنامه استخدام آموزش و پرورش فرزندان بازنشستگان

 

شرایط استخدام آموزش و پرورش فرزندان بازنشستگان

افرادی که دوست دارند از بخشنامه استخدام آموزش و پرورش فرزندان بازنشستگان استفاده کنند باید شرایطی داشته باشند. یکی از این شرایط داشتن مدرک دانشگاهی است. این افراد برای این که جایگزین والدین خود در وزارت آموزش پرورش شوند باید مدرک دانشگاهی داشته باشند و در اولویت‌بندی‌های آموزش پرورش و سهمیه‌های آن‌ قرار بگیرند؛ زیرا استخدام همه این افراد در وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است. به عنوان مثال در ۱۳۹۹ حدود ۷۰۰ هزار نفر معلم در سراسر کشور بازنشسته شدند که جایگزین فرزند همه آن‌ها در وزارت آموزش و پرورش امکان‌پذیر نیست.

 

آیا طرح استخدام فرزندان فرهنگی بازنشسته عادلانه است؟

با توجه به این که این طرح، توسط فرهنگیان کشور حمایت شده است؛ اما اعتراض‌های زیادی را به دنبال داشته است. آن‌ها به سهمیه‌های خود در این بخشنامه اعتراض می‌کنند. همان طور که در بالا اشاره کردیم استخدام فرزندان همه فرهنگیان بازنشسته غیرممکن است. برای همین آن‌ها این فرهنگیان بازنشسته را سهمیه‌بندی کرده و برای آن‌ها مزایایی را در نظر می‌گیرند.

این سهمیه‌بندی‌ها باعث شد تا فرهنگیان زیادی به این موضوع اعتراض کنند و اعمال این سهمیه‌ها را برای فرزندان خود غیرعادلانه بدانند. آن‌ها بیان می‌کنند با توجه به مدت ۳۰ سال خدمت و سختی کار آن‌ها باید سهمیه عادلانه را برای فرزندان خود داشته باشند همچنین عدم حضور آن‌ها در دوران کودکی فرزندان خود باید یک امتیاز و سهمیه برای آن‌ها محسوب شود. در واقع این افراد باید نسبت به فرهنگیان بازنشسته دیگر اولویت بیشتری داشته باشند.

جهت دانلود کتاب فارسی عمومی پیام نور کلیک نمایید.

هم‌اکنون طرح استخدام آموزش و پرورش فرزندان بازنشستگان به دولت ارسال شده و در کمیسیون‌های تخصصی مجلس پیگیری می‌شود. در صورتی که این طرح اجرا شود می‌تواند در تمام استخدامی‌های کشور مورد استفاده قرار بگیرد. این طرح با هدف تکریم معلمان و پاس خدمات ۳۰ ساله آن‌ها به وزارت آموزش پرورش انجام می‌شود.

 

سامانه ثبت اطلاعات فرزندان بازنشستگان کشوری

فرزندان تمام بازنشستگان کشوری که در حال حاضر غیر شاغل هستند می‌توانند به سایت پایش مراجعه کنند و برای پیدا کردن شغل جدید در آن ثبت‌نام نمایند. این بانک اطلاعاتی تمام اطلاعات فرزندان متخصص و غیر شاغل بازنشسته کشور را جمع‌آوری می‌کند تا بتواند برحسب نیاز سازمان‌ها از آن‌ها نیرو جذب کند. این سامانه توسط صندوق بازنشستگی کشور با تاکید مدیرعامل صندوق و با حمایت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشور راه‌اندازی شده است. افرادی که والدین آن‌ها تحت پوشش این صندوق هستند می‌توانند با ثبت‌نام در این سامانه در شغل‌های مختلف استخدام شوند.

بنابراین اگر شما بر اساس بخشنامه استخدام آموزش و پرورش فرزندان بازنشستگان موفق به اشتغال در آموزش و پرورش نشدید می‌توانید با ثبت‌نام در این سامانه شانس خود را برای پیدا کردن شغل جدید افزایش دهید. در حال حاضر سایت پایش در اختیار همه قرار دارد که کلیه فرزندان بازنشستگان کشوری می‌توانند در آن با ایجاد یک حساب کاربری برای پیدا کردن شغل جدید ثبت‌نام کنند.

سامانه ثبت اطلاعات فرزندان بازنشستگان کشوری

در مرحله اول این بانک اطلاعاتی، قرار است صرفا اطلاعات مربوط به سوابق تحصیلی، شغلی و علمی فرزندان بازنشستگان تحت پوشش خود را جمع‌آوری کند. به طوری که در زمان نیاز به این افراد با در نظر گرفتن تخصص‌ها، دانش، مهارت‌ها و اولویت‌بندی آن‌ها مشغول به کار کند.

برای دانلود کتاب دانش خانواده و جمعیت روی لینک کلیک نمایید.

ثبت‌نام وام فرزندان بازنشستگان آموزش و پرورش

افرادی که بازنشسته آموزش و پرورش هستند در صورتی که تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشور باشند می‌توانند از این صندوق وام دریافت کنند. آن‌ها برای دریافت وام باید به سایت sabasrm.ir مراجعه کنند. البته به غیر از خود بازنشستگان کشور، خانواده آن‌ها نیز مجاز به ثبت‌نام در این صندوق برای دریافت وام هستند. وراث برای دریافت وام از سایت sabasrm.ir باید  فرم ثبت‌نام فرزندان بازنشستگان آموزش و پرورش را دریافت و آن را تکمیل کند. به طوری که پدر یا مادر او که عضو صندوق بازنشسته کشوری است باید برای دریافت وام فرزند خود رضایت داده و تعهدنامه‌ای را امضا کند.

سایر وراثان نیز باید برای دریافت وام توسط یکی از وارثان آن را تایید و به آن رضایت دهند. هم‌چنین آن‌ها باید تعهد دهند که اگر به هر دلیلی  حقوق وظیفه والدین آن‌ها قطع شود، صندوق بازنشستگی کشوری از حقوق وظیفه آن‌ها اقساط باقی مانده وام را دریافت کند.

 

سوالات متداول

آیا طرح استخدام آموزش و پرورش فرزندان بازنشستگان کشوری اجرا شده است؟

افرادی که یکی از والدین آن‌ها بازنشسته وزارت آموزش پرورش هستند می‌توانند در صورتی که نمره قبولی در آزمون استخدامی این وزارت را کسب کنند نسبت به افراد عادی، شانس قبولی بیشتری داشته باشند.

 

آیا همه فرزندان بازنشستگان فرهنگی می‌توانند در وزارت آموزش پرورش استخدام شوند؟

در حال حاضر امکان استخدام تنها یک فرزند بازنشسته فرهنگی کشور آن هم بر اساس سهمیه‌بندی وجود دارد.

 

آیا وارثان می‌توانند از صندوق بازنشستگی کشور وام دریافت کنند؟

در صورتی که سایر وارثان و والدین او رضایت و تعهدنامه‌ای را ارائه دهند می‌توانند از صندوق بازنشستگی کشور وام دریافت کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

ادامه مطلب