بازدید: 9033 بازدید
استخدام آموزش و پرورش بدون کارت پایان خدمت

همان گونه که می‌دانید یکی از شرایط استخدام در آموزش و پرورش داشتن کارت پایان خدمت است که شما باید در آن کارت خود را دریافت کرده یا از خدمت سربازی معاف شده باشید. در این میان افرادی وجود دارند که دوست دارند بدانند آیا راهی برای استخدام آموزش و پرورش بدون کارت پایان خدمت وجود دارد و نظر وزارت آموزش و پرورش در مورد استخدام این افراد چیست.

 

قانون استخدام آموزش و پرورش بدون کارت پایان خدمت برای سرباز معلمان

افراد زیادی از داوطلبان خدمت به سربازی به دلیل جایگاه بالای معلمی قصد دارند در این حوزه، خدمت خود را سپری کنند. این افراد معمولا در رشته‌های تحصیلی خود در مدارس کشور خدمت می‌کنند؛ اما آیا این افراد بدون داشتن کارت پایان خدمت می‌توانند در مدارس کشور استخدام شده یا در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنند؟ زیرا طبق ادعای این افراد آن‌ها در حال حاضر در این وزارت خدمت می‌کنند و این مورد می‌تواند برای آن‌ها یک امتیاز باشد.

جهت مشاهده و دانلود جزوه تاریخ تحلیلی صدر اسلام روی لینک کلیک کنید.

با توجه به این که سرباز معلمان زیادی پیگیری این موضوع هستند و دوست دارند جواب این که آیا امکان استخدام آموزش و پرورش بدون کارت پایان خدمت وجود دارد را بدانند. در این خصوص مدیرکل امور اداری و تشکیلات آموزش و پرورش اعلام کرد؛ در حال حاضر هیچ قانونی برای استخدام سرباز معلمان در وزارت آموزش و پرورش پیش‌بینی ‌نشده است و استخدام این افراد طبق قانون خدمات کشوری، قانون متعهدان خدمت یا قوانین موردی مانند تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریسی انجام می‌گیرد. معمولا این قوانین توسط مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شوند.

بنابراین در حال حاضر هیچ راهی برای استخدام سرباز معلمان وجود ندارد. آن‌ها برای استخدام در وزارت آموزش و پرورش کشور باید کارت پایان خدمت خود را دریافت و در آزمون استخدامی شرکت کنند. سپس با کسب نمره حدنصاب قبولی بتوانند در آن استخدام شوند.

"قانون

 

استخدام بدون کارت پایان خدمت در وزارتخانه‌ها و موسسات

همان طور که متوجه شدید به صورت کلی استخدام آموزش و پرورش بدون کارت پایان خدمت کاملا غیرقانونی است و شما نمی‌توانید بدون داشتن کارت پایان خدمت در وزارت آموزش‌و‌پرورش کشور استخدام شوید. حال این قانون در سایر وزارتخانه‌ها و موسسات چگونه است؟ در حال حاضر علاوه بر وزارت آموزش‌و‌پرورش کشور شما نمی‌توانید در هیچ کدام از وزارتخانه‌ها و موسسات وابسته به دولت و در کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، موسسات خصوصی بدون داشتن کارت پایان خدمت و معافیت استخدام شوید.

همچنین طبق ماده ۶۳ قوانین و مقررات وظیفه عمومی در صورتی که فرد یا افراد مشغول به کار در یک وزارتخانه و موسسات دولتی وابسته به دولت و نهادها، مشمولین غیبت سربازی را استخدام کنند، باید جریمه شوند. این فرد یا افراد به عنوان جریمه به مدت ۶ الی یک سال نصف حقوق خود را دریافت خواهند کرد و در صورتی که افراد استخدام شده توسط آن‌ها بیشتر از ۳ نفر باشد، به انفصال دائم از خدمت توسط دادگاه صالحه محکوم خواهند شد.

برای دانلود کتاب اندیشه اسلامی1 روی لینک کلیک کنید.

در ادامه این قانون نیز آمده است که شما نمی‌توانید این مشمولین غایب را در موسسات غیردولتی از قبیل کارخانه‌ها، شرکت‌ها، آموزشگاه‌ها، کارگاه‌ها، بنگاه‌ها، مغازه‌ها و تعمیرگاه‌ها استخدام کنید. در صورتی که این افراد توسط فردی استخدام شوند؛ این افراد استخدام کننده توسط نیروی انتظامی، وزارتخانه‌های تعاون و کار و رفاه اجتماعی، صنعت و معدن و تجارت شناسایی شده و به دادگاه صالحه معرفی خواهند شد. معمولا این گونه افراد برای بار اول باید هزینه سالانه یک سرباز را بپردازند که برای بار دوم و بیشتر باید هزینه سالانه ۳ سرباز را پرداخت نمایند.

البته در تبصره نیز ذکر شده است که این افراد نباید در مراکز آموزشی خصوصی و آزاد برای ارائه آموزش جهت به کارگیری نیز استخدام شوند. در صورت مشاهده این موضوع افراد استخدام کننده مشمول مجازات مذکور خواهند شد. لذا می‌توان دریافت که استخدام آموزش و پرورش بدون کارت پایان خدمت نه تنها غیرقانونی است؛ بلکه جرم نیز محسوب می‌شود و باید فرد متخلف در آن مجازات شود.

 

محدودیت‌های مشمولین بدون کارت پایان خدمت

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم شما در حال حاضر نمی‌توانید بدون داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت در وزارت آموزش پرورش کشور استخدام شوید؛ اما آیا می‌دانید شما به غیر از استخدام آموزش و پرورش چه کارهای دیگری را نمی‌توانید انجام دهید.

طبق ماده ۱۰ قانون خدمت وظیفه عمومی انجام برخی از کارها برای افراد غایب از خدمت سربازی ممنوع است و شما در آن نمی‌توانید به این افراد خدمات یا تسهیلاتی را ارائه دهید.

  • شما نمی‌توانید به این گونه افراد هرگونه وام و کمک‌های کشاورزی، صنعتی، دامداری و مسکن از طریق موسسات دولتی، بانک‌ها وزارتخانه‌ها ارائه دهید.
  • آن‌ها نمی‌توانند بری انتخابات مجلس شورای اسلامی و سایر شوراها کاندید شوند.
  • امکان ارائه اصل گواهینامه یا پایان‌نامه دوره‌های تحصیلی دیپلم یا بالاتر از آن برای مشمولین غیبت وجود ندارد.
  • این دسته از افراد نمی‌توانند پروانه کسب دریافت کنند یا اجازه اشتغال به آن‌ها داده نمی‌شود.
  • ممنوع‌الخروجی از کشور یکی از محدودیت‌های مشمولین غیبت سربازی است.
  • سازمان‌های دولتی و غیردولتی نمی‌توانند به این افراد مستمری بدهند.
  • استخدام آن‌ها به هر صورتی (رسمی، پیمانی، روزمزد و غیره) غیرقانونی است.

محدودیت‌های مشمولین بدون کارت پایان خدمت

برای دانلود کتاب اندیشه اسلامی 2 روی لینک کلیک کنید.

مجازات مشمولین غیبت سربازی

خوب است بدانید که این دسته از افراد نه تنها نمی‌توانند در آموزش و پرورش بدون کارت پایان خدمت استخدام شوند و هیچ کدام از نهادهای خصوصی و دولتی نباید آن‌ها را به کار گیرند. در صورتی که این از افراد خود را معرفی نکنند، مجازات خواهند شد.

  • مشمولین خدمتی که بین ۱ تا ۳ ماه از دوره غیبت آن‌ها گذشته است به مدت ۳ ماه اضافه خدمت خواهند خورد.
  • افرادی که بیش از ۳ ماه از خدمت سربازی آن‌ها گذشته است، به مدت 6 ماه اضافه خدمت خواهند خورد.
  • اگر دوره غیبت مشمولین خدمت بیش از یک سال باشد به عنوان یک سرباز فراری محسوب شده و به مدت ۶ ماه اضافه خدمت خواهند خورد. همچنین آن‌ها برای محاکمه به مراجع قضایی معرفی می‌شوند تا مطابق با قانون به پرداخت جزای نقدی و حبس محکوم ‌شوند.

 

سوالات متداول

آیا امکان استخدام آموزش و پرورش بدون کارت پایان خدمت وجود دارد؟

خیر؛ شما برای استخدام در آموزش و پرورش باید کارت پایان خدمت یا کارت معافیت از خدمت داشته باشید.

 

اگر دوره خدمت خود را تمام کرده باشید و هنوز کارت خدمت شما صادر نشده باشد آیا می‌توان باز هم در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کرد؟

در این مورد شما باید منتظر دریافت کارت پایان خدمت خود باشید یا اطلاعات آن را از فرمانده یگان خود دریافت کنید.

 

مجازات استخدام‌کنندگان مشمولین غیبت سربازی چیست؟

در صورتی که فرد یا افرادی یک نفر از مشمولین غیبت سربازی را استخدام کنند، به مدت ۶ تا ۱۲ ماه نصف حقوق آن‌ها ارائه خواهد شد. حال در صورتی که افراد استخدام شده بیش از 3 نفر باشند فرد یا افراد متخلف برای همیشه از شغل خود عزل خواهند شد.

3.7/5 - (3 امتیاز)

ادامه مطلب