بازدید: 697 بازدید
دانشگاه تهران یا تربیت مدرس

افرادی که دوست دارند در دانشگاه تهران یا تربیت مدرس درس بخوانند بهتر است قبل از انتخاب رشته این دو دانشگاه را با هم از نظر امکانات و جایگاه علمی مقایسه کنند تا بتوانند یک انتخاب درستی میان دانشگاه تهران یا تربیت مدرس داشته باشند. در حال حاضر هر دو این دانشگاه‌ها جزو بهترین دانشگاه‌های کشور هستند که دانشجویان برای تحصیل در آن‌ها تلاش می‌کنند. به همین دلیل در ادامه به مقایسه آن ها بسنده می کنیم.

 

تحصیل در دانشگاه تهران یا تربیت مدرس بهتر است؟

همان طور که گفتیم شما برای این که بدانید تحصیل در دانشگاه تهران یا تربیت مدرس بهتر است باید آن ها را به صورت دو به دو با هم مقایسه کنید. به همین دلیل در ادامه این دو دانشگاه را از نظر معیارهای مختلف با هم مقایسه می کنیم تا شما نتیجه‌ خوبی بگیرید.

 

معرفی دانشگاه دولتی تهران

دانشگاه تهران یکی از دانشگاه‌های معروف کشور است که همه افراد کم و بیش آن را می‌شناسند. به همین دلیل شما نیاز به توضیحات بیشتری در مورد آن ندارید. دانشگاه تهران یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور و جزو قدیمی‌ترین دانشگاه‌ها است که در سال 1313 تاسیس شد. این دانشگاه یک دانشگاه دولتی و وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. به طوری که به عنوان بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی کشور شناخته می شود و قطب 8 رشته کشور در آن وجود دارد.

جهت مشاهده و دانلود کتاب تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی روی لینک کلیک کنید.

 

معرفی دانشگاه دولتی تهران

 

این دانشگاه در حال حاضر 25 دانشکده، 9 پردیس و 16 مرکز پژوهشی و تحقیقاتی دارد. در زمان احداث آن این دانشگاه با ادغام مدرسه دارالفنون، مدرسه علوم سیاسی، مدرسه طب، مدرسه عالی فلاحت و صنایع روستایی، مدرسه فلاحت مظفر، مدرسه صنایع و هنر، مدرسه عالی معماری، مدرسه عالی حقوق و چند مرکز آموزش عالی دیگر در تهران در 24 اسفند ماه 1313 رسما ایجاد شد. از آن زمان این دانشگاه از نظر تولید علم و تحصیل دانشجویان مورد توجه افرادی زیادی قرار گرفته است. به همین دلیل بزرگ‌ترین کتابخانه دانشگاهی کشور در این دانشگاه دایر شده است که شما می توانید میلیون‌ها کتاب را در 5 طبقه مختلف آن مشاهده کنید.

طراحان دانشگاه تهران همگی مهندسان فرانسوی بودند. به همین دلیل طراحی آن بر اساس دانشگاه‌های پاریس در آن زمان الگوبرداری شده است. بنای این دانشگاه با شماره ثبت 1445 در فهرست آثار ملی ایران در سال 1387 قرار گرفته است.

 

رتبه‌بندی‌های بین‌المللی دانشگاه تهران

یکی از معیارهایی که شما به وسیله آن می توانید دانشگاه تهران یا تربیت مدرس را برای تحصیل خود انتخاب کنید بررسی جایگاه این دانشگاه‌ها در میان رتبه‌بندی‌های جهانی است که در ابتدا به دانشگاه تهران اشاره می کنیم.

دانشگاه تهران در سال 2009 در رتبه‌بندی SCImago جایگاه 308 را از آن خود کرده است. در خاورمیانه نیز بعد از 4 دانشگاه اسرائیلی در جایگاه پنجم قرار دارد. در سال 2011 نیز دانشگاه تهران بر اساس یک وب‌سنجی به عنوان بهترین دانشگاه ایران شناخته شد. جایگاه آن در میان کل دانشگاه‌های جهان رتبه 708، در شاخص قابلیت مشاهده از طرف دیگران امتیاز 961، در شاخص اندازه صفحات وب امتیاز 502، در میزان ارجاعات امتیاز 384 و در شاخص فایل‌های قابل دسترسی امتیاز 788 را از آن خود کرده است.

رتبه‌بندی وبومتریک نیز دانشگاه تهران در جایگاه 938 قرار داده است. در سال 2019 طبق بررسی‌های رتبه‌بندی دانشگاه ملی تایوان دانشگاه تهران در جایگاه 259 جهانی قرار گرفت؛ بنابراین اگر شما در یکی از رشته‌های دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شوید می توانید به دلیل اعتبار مدرک آن تحصیلات عالی خود را در دانشگاه‌های معتبر جهان ادامه دهید.

برای دانلود کتاب فارسی عمومی پیام نور روی لینک کلیک کنید.

معرفی دانشگاه تربیت مدرس

دانشگاه تربیت مدرس یکی از دانشگاه‌های دولتی کشور است که در سال 1360 در تهران تاسیس شد. این دانشگاه در ابتدا با عنوان مدرسه تربیت مدرس معرفی شد که هدف آن تربیت کادر هیئت‌علمی دانشگاه‌ها بود و به عنوان تنها دانشگاه تخصصی تحصیلات تکمیلی ایران شناخته می شد. بعد از آن در سال 1361 مدرسه تربیت مدرس برای اولین بار اقدام به پذیرش دانشجو کرد که در رشته‌های مدیریت و برخی از رشته‌های علوم انسانی می‌توانستند در این مدرسه تحصیل کنند.

این مدرسه در سال ۱۳۶۵ به نام دانشگاه تربیت مدرس ارتقا یافت و از آن پس وظایف خود را برای تربیت مدرس با طیف گسترده‌ای از حوزه‌های علوم مختلف در 171 رشته کارشناسی ارشد و 132 رشته دکتری شروع کرد.

معرفی دانشگاه تربیت مدرس

 

در حال حاضر این دانشگاه 17 دانشکده، 14 پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی و همچنین پارک علم و فناوری دانشگاه و واحد بین‌الملل نور دارد. دانشگاه تربیت مدرس تنها دانشگاهی در کشور است که در مقطع کارشناسی پذیرش ندارد و شما تنها در مقاطع ارشد و دکتری می‌توانید در این دانشگاه قبول شوید.

 

جایگاه علمی و پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس

همان گونه که در بالا بیان کردیم شما برای این که بهتر بتوانید در مورد تحصیل و انتخاب رشته در دانشگاه تهران یا تربیت مدرس تصمیم بگیرید در مورد جایگاه علمی آن ها در ایران و جهان اطلاعاتی داشته باشید. به همین دلیل بعد از بیان جایگاه علمی دانشگاه تهران در مورد دانشگاه تربیت مدرس صحبت خواهیم کرد. این دانشگاه بر اساس رتبه‌بندی USNews 2021  بعد از دانشگاه تهران به عنوان دومین دانشگاه جامع کشور معرفی شد.

جهت دانلود کتاب دانش خانواده و جمعیت روی لینک کلیک کنید.

دانشگاه تربیت مدرس از نظر مشارکت در تحقق اهداف توسعه در رتبه‌بندی تایمز با نمره ۷۱ توانست رتبه ۸۰  را به دست بیاورد و در میان 100 دانشگاه برتر جهان قرار بگیرد. از نظر این رتبه‌بندی دانشگاه تربیت مدرس بر اساس معیار صنعت، نوآوری و زیرساخت در رتبه ۲۰۰–۱۰۱ را از آن خود کرده است؛ از نظر اشتغال مناسب و رشد اقتصادی شهرها و جوامع پایدار نیز جایگاه ۲۰۱+ را به دست آورده است.

دانشگاه تربیت مدرس در بحث مدیریت سبز دانشگاه نیز به عنوان دانشگاه برتر در دومین همایش بین‌المللی آن قرار گرفت. از نظر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نیز در سال‌های 96 و 97 دانشگاه تربیت مدرس رتبه دوم دانشگاه‌های جامع کشور را به خود اختصاص داده است. از نظر رشته حقوق نیز دانشگاه تربیت مدرس بر اساس رتبه‌بندی موضوعی نظام بین‌المللی QS جایگاه اول را در میان کل دانشگاه‌های کشور به خود اختصاص داده است؛ بنابراین اگر دوست دارید در بهترین دانشگاه در رشته حقوق کشور درس بخوانید دانشگاه تربیت مدرس را انتخاب نمایید.

 

سوالات متداول

 

برای تحصیل در رشته حقوق، دانشگاه تهران یا تربیت مدرس بهتر است؟

اگر شما به دنبال تحصیل در بهترین دانشگاه‌های کشور در رشته حقوق هستید بهتر است دانشگاه تربیت مدرس را انتخاب کنید؛ زیرا این دانشگاه از نظر رتبه‌بندی موضوعی نظام بین‌المللی QS جایگاه نخست را در رشته حقوق در کشور به خود اختصاص داده است.

 

آیا دانشگاه تربیت مدرس در مقطع کارشناسی دانشجو قبول می کند؟

خیر؛ این دانشگاه تنها در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو قبول می کند.

 

چگونه در دانشگاه تهران قبول شویم؟

شما برای قبولی در دانشگاه تهران می توانید از طریق آزمون و بدون آزمون اقدام نمایید. تنها لازم است رتبه قبولی را به دست بیاورید.

5/5 - (1 امتیاز)

ادامه مطلب