بازدید: 335 بازدید
دانشگاه تهران یا امام صادق

افرادی که دوست دارند در دانشگاه تهران یا امام صادق درس بخوانند می‌خواهند بدانند که از نظر جایگاه علمی کدام یک از دانشگاه‌ها بهتر هستند. با وجود این که هر کدام از این دانشگاه‌ها هر ساله داوطلبان زیادی دارند. با این حال بررسی این دو دانشگاه از نظر جایگاه علمی و امکاناتی که در اختیار دانشجویان قرار می دهند می تواند گزینه خوبی برای انتخاب یکی از دانشگاه تهران یا امام صادق باشد.

 

معرفی دانشگاه دولتی تهران

دانشگاه تهران یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های کشور است که در میان موسسات و سازمان‌های وابسته به آموزش عالی کشور از جایگاه خوبی برخوردار است. به همین دلیل سالانه داوطلبان زیادی اولویت انتخاب رشته خود را دانشگاه تهران قرار می دهند. سازمان مرکزی این دانشگاه در تهران، میدان انقلاب، خیابان انقلاب، خیابان ۱۶ آذر قرار دارد. فاصله آن با میدان انقلاب بسیار نزدیک است و شما با مترو و تاکسی می توانید به این دانشگاه دسترسی پیدا کنید.

دانشگاه تهران برای اولین بار در سال 1313 به دستور رضا شاه پهلوی ایجاد شد و از آن زمان این دانشگاه توسعه یافته و هم‌اکنون 25 دانشکده و پردیس خودگردان دارد. از دانشگاه تهران به‌عنوان «دانشگاه مادر» ایران و «نماد آموزش عالی» یاد می کنند؛ بنابراین می توان دریافت که این دانشگاه یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کشور است. در حال حاضر تعامل سازنده‌ای با دستگاه‌های اجرایی و موسسات و شرکت‌های صنعتی، اداری، اجرایی و غیره دارد. نخستین دانشکده‌ای که در آن احداث شد دانشکده پزشکی بود که کلنگ تاسیس آن را در سال 1314 بر زمین زدند.

جهت دانلود جزوه تاریخ تحلیلی صدر اسلام روی لینک رنگی کلیک کنید.

طراحان دانشگاه تهران مهندسان فرانسوی بودند. به همین دلیل طراحی دانشگاه‌ تهران از دانشگاه‌های فرانسه در آن زمان الگوبرداری شده است. در این دانشگاه بزرگ‌ترین کتابخانه دانشگاهی کشور قرار دارد و شما می توانید برای رشته‌های مختلف دانشگاهی کتاب‌های متعددی را پیدا کنید.

معرفی دانشگاه دولتی تهران

 

معرفی دانشگاه امام صادق

دانشگاه امام صادق یکی از دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی کشور است که در سال 1361 در تهران ایجاد شد. در این دانشگاه تلفیقی از علوم جدید و علوم حوزوی تدریس می شود؛ بنابراین افرادی که قصد دارند در این رشته‌های تحصیلی درس بخوانند می توانند از میان دانشگاه تهران یا امام صادق، دانشگاه امام صادق را انتخاب کنند. شما برای قبولی در دانشگاه امام صادق علاوه بر کسب رتبه قبولی در کنکور سراسری باید در مصاحبه حضوری آن نیز قبول شوید.

دانشگاه امام صادق هر ساله در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته و دکتری دانشجو قبول می‌کند. با توجه به این که دانشگاه امام صادق جز یکی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور است. بابت تحصیل دانشجویان هزینه دریافت نمی‌کند.

دانشگاه امام صادق در مقطع دکتری دانشجویان را سطح‌بندی می‌نماید. به طوری که مطابق با آن دانشجویانی که در سطح «ب» و «ج» قرار می‌گیرند باید شهریه پرداخت می‌کردند؛ اما بعد از سال 1396 دانشجویان دکتری را با سطح الف به صورت رایگان پذیرش ‌کردند. شما برای قبولی در مقطع دکتری دانشگاه امام صادق باید حداقل 20 امتیاز پژوهشی را دریافت کنید تا بتوانید با سایر داوطلبان وارد رقابت شوید. این کار برای داوطلبان مقطع ارشد کمی دشوارتر است؛ زیرا در آن تعداد داوطلبان زیاد است.

برای دانلود کتاب اندیشه اسلامی 1 روی لینک کلیک کنید.

رتبه دانشگاه تهران

یکی از معیارهایی که بتوانید از میان دانشگاه تهران یا امام صادق یکی را برای تحصیل خود انتخاب کنید این است که رتبه‌بندی آن‌ها را در میان موسسه‌های مختلف بسنجید. دانشگاه تهران در رتبه‌بندی شانگهای در سال 2020 و 2019 موفق شد با کسب رتبه در بازه 400 – 301 در جمع 400 دانشگاه برتر جهان قرار بگیرد.

همچنین این دانشگاه تنها دانشگاه ایرانی است که در رده‌بندی جهانی THES تایمز انگلستان قرار گرفت. جایگاه دانشگاه تهران در این رتبه‌بندی 539 بود. در رده‌بندی webometrics نیز دانشگاه تهران مقام دوم را در خاورمیانه و رتبه 1373 را در جهان کسب کرد. در فناوری جام روبوکاپ نیز دانشگاه تهران در سال 2006 عنوان قهرمانی جهان را کسب کرد. به طوری که می توان بیان کرد این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های برتر کشور است. در حال حاضر این دانشگاه در 8 رشته مختلف به عنوان قطب علمی کشور شناخته می شود.

 

رتبه علمی دانشگاه امام صادق

بعد از اشاره به رتبه علمی دانشگاه تهران قصد داریم به رتبه علمی دانشگاه امام صادق اشاره کنیم تا شما بدانید دانشگاه تهران یا امام صادق بهتر است. دانشگاه امام صادق یکی از دانشگاه‌هایی است که بعد از انقلاب اسلامی ایجاد شده است. این دانشگاه در حال حاضر 1200 دانشجو و 159 استاد دارد. این دانشگاه در نشریات و همایش‌های داخلی حدود 3663 مقاله علمی را منتشر کرده است. دانشگاه امام صادق از میان دانشگاه‌های کل کشور رتبه علمی 112 را از آن خود کرده است.

برای دانلود کتاب اندیشه اسلامی 2 روی لینک کلیک کنید.

 

رتبه علمی دانشگاه امام صادق

 

دانشکده‌های دانشگاه تهران

دانشگاه تهران یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور است که در آن بیش از 50 هزار دانشجو در ۹ دانشکده، ۴۶ مدرسه، ۱۳۳ واحد آموزشی، ۵۵ مرکز تحقیقاتی و ۵۵۰ آزمایشگاه تحصیل می‌کنند. این دانشگاه بیش از 2 هزار هیئت‌علمی دارد و تعداد کارمندهای اداری آن حدود 5 هزار نفر هستند؛ بنابراین می توان دریافت که برای اداره این مجموعه عظیم افرادی زیادی فعالیت می‌کنند. دانشگاه تهران مجموعا از 8 فضای دانشگاهی تشکیل شده است که قدیمی و معروف‌ترین آن پردیس مرکزی در خیابان انقلاب است. بقیه فضاهای دانشگاهی آن امیر آباد، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی کرج، محوطه جدید علم و فناوری و دو سایت بین‌المللی کیش و ارس هستند.

در پردیس مرکزی آن مجموعه ساختمان دانشکده‌های هنرهای زیبا، ادبیات و علوم انسانی، علوم، فنی، حقوق و علوم سیاسی، پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی، ساختمان کتابخانه مرکزی و مسجد دانشگاه وجود دارند. در خیابان‌های اطراف آن سازمان مرکزی دانشگاه، اداره امور دانشجویی، مرکز بهداشت و درمان دانشجویان، دانشکده محیط زیست، جغرافیا و غیره واقع هستند. در امیر آباد شمال و خیابان مطهری نیز دانشکده‌های علوم اجتماعی، علوم تربیتی، کوی دانشگاه، اقتصاد، الهیات و معارف اسلامی قرار دارند.

برخی از دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه تهران نیز در شهرهای بیرون تهران مانند قم، کرج، پاکدشت، ساری، چوکا و نشتارود فعال هستند. دانشکده‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی دانشگاه تهران نیز در سال 1370 از این دانشگاه جدا شده و دانشگاه علوم پزشکی تهران را تشکیل دادند. به طوری که دانشجویان زیادی هر ساله در این دانشگاه‌ها تحصیل می کنند. شما با مطالعه این مطالب می توانید متوجه شوید که دانشگاه تهران یا امام صادق برای کدام دانشجویان بهتر است.

 

دانشکده‌های دانشگاه امام صادق

در حال حاضر دانشگاه امام صادق نیز برای دانشجویان خود دانشکده‌های جداگانه‌ای برای آقایان و بانوان در نظر گرفته است که در ادامه آن ها را برای شما بیان می‌کنیم.

برای مشاهده و دانلود کتاب انقلاب اسلامی ایران مصطفی ملکوتیان روی لینک کلیک کنید.

دانشکده‌ها و مراکز آموزشی دانشگاه امام صادق
پردیس برادراندانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد
دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد
دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی
دانشکده معارف اسلامی و حقوق
دانشکده معارف اسلامی و مدیریت
مرکز آموزش دروس حوزوی
مرکز زبان‌های خارجی
دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
پردیس خواهراندانشکده معارف اسلامی و علوم تربیتی
دانشکده معارف اسلامی و فلسفه و کلام اسلامی
دانشکده معارف اسلامی و حقوق
دانشکده معارف اسلامی و فقه و حقوق

 

دانشکده‌های دانشگاه امام صادق

 

سوالات متداول

برای داوطلبان رشته‌های دینی و حوزوی کدام یک از دانشگاه تهران یا امام صادق بهتر است؟

با توجه به این که دانشگاه امام صادق به صورت اختصاصی در این حوزه تدریس می‌کند. لذا این دانشگاه برای این دسته از داوطلبان بهتر است.

 

آیا دانشگاه امام صادق دانشگاه دولتی است؟

دانشگاه امام صادق یکی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی در کشور است که در آن دانشجویان در قبال استفاده از امکانات آموزشی این دانشگاه با داشتن شرایط خاص شهریه پرداخت نمی‌کنند.

 

از نظر رتبه علمی دانشگاه تهران یا امام صادق بهتر است؟

دانشگاه تهران در میان دانشگاه‌های جهان رتبه علمی دارد و جزو نخستین دانشگاه‌های برتر کشور است. در حالی که جایگاه دانشگاه امام صادق در میان دانشگاه‌های کشور رتبه 112 است.

5/5 - (1 امتیاز)

ادامه مطلب