بازدید: 551 بازدید
 تاریخچه دانشگاه تهران

دانشگاه تهران یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کشور است که 906 رشته مختلف تحصیلی را ارائه می‌دهد. این دانشگاه دانشکده‌های زیادی دارد و تاکنون بیش از 41 هزار دانشجو در آن فارغ‌التحصیل شده‌اند. این دانشگاه در حال حاضر جایگاه بالایی در میان هیئت‌علمی کشور دارد و هر ساله داوطلبان زیادی در انتخاب رشته خود دانشگاه تهران را در اولویت قرار می‌دهند. حال اگر دوست دارید در مورد تاریخچه دانشگاه تهران و جایگاه علمی آن در کشور اطلاعاتی را به دست آورید در ادامه بیان خواهیم کرد.

 

محصول پیشنهادی

دانلود کتاب فیزیک پزشکی

۱۰,۰۰۰ تومانخرید محصول

پیشینه دانشگاه تهران

دانشگاه تهران یکی از دانشگاه‌های دولتی کشور است که اسماعیل سنگ برای اولین بار پیشنهاد ساخت آن را در سال 1305 ارائه داد. پس از آن که طراحی اولیه این دانشگاه در سال 1307 توسط دکتر محمود حسابی انجام شد آن را به وزیر معارف وقت، اعتمادالدوله قراگوزلو پیشنهاد داد. بعد از آن عبدالحسین تیمورتاش، وزیر دربار وقت، عیسی صدیق را از طرف رضا شاه پهلوی مامور کرد تا در آمریکا در مورد «تأسیسات علمی دنیای جدید» مطالعه کند و بعد از آن برای تاسیس دانشگاه تهران طرحی را ارائه دهد.

بعد از آن طرح عیسی صدیق مورد قبول وزارت معارف وقت شد ساخت دانشگاه تهران در هشتم خرداد ماه 1313 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. در آن زمان رضا شاه برای ساخت دانشگاه تهران بودجه اولیه 250 هزار تومان را در نظر گرفت و برای آن زمین مناسبی در باغ جلالیه تهیه کرد.

جهت دانلود کتاب تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی روی لینک رنگی کلیک کنید.

در آن زمان دانشگاه تهران با ادغام دارالفنون، مدرسه علوم سیاسی، مدرسه طب، مدرسه عالی فلاحت و صنایع روستایی، مدرسه فلاحت مظفر (نخستین مدرسه کشاورزی در ایران)، مدرسه صنایع و هنر (مؤسس کمال الملک)، مدرسه عالی معماری، مدرسه عالی حقوق و چند مرکز آموزش عالی دیگر تهران ایجاد شد. به طوری که رضا شاه کلنگ تاسیس دانشگاه تهران را در زمین‌های جلالیه تهران به زمین زد و دانشگاه تهران در جمعه 24 اسفند ماه رسما تاسیس شد.

پیشینه دانشگاه تهران

در حال حاضر دانشگاه تهران با لقب دانشگاه مادر در کشور شناخته می‌شود و یکی از بزرگترین مراکز آموزش عالی در کشور است. این دانشگاه در حال حاضر 19 دانشکده مستقل، ۵ دانشکدگان با ۲۹ دانشکده وابسته، پردیس منطقه‌ای، ۱۳ مرکز پژوهشی و تحقیقاتی و ۱۸ مؤسسه پژوهشی و پژوهشکده دارد.

 

نقش محمود حسابی در تاسیس و تاریخچه دانشگاه تهران

برخی رسانه‌ها عنوان می‌کنند که دکتر محمود حسابی موسس دانشگاه تهران است. در حالی که ضیاء موحد در مصاحبه‌ای بیان کرده است دکتر محمود حسابی تنها تدوینگر اساس‌نامه طرح تأسیس دانشگاه تهران بوده است و در تأسیس آن هیچ نقشی ندارد. او تنها مؤسس دو دانشکده علوم و فنی دانشگاه تهران ‌است.

برای اطلاع از آخرین تغییرات روی لینک دانلود کتاب فارسی عمومی پیام نور کلیک کنید.

طرحی و الگوبرداری دانشگاه تهران

بعد از آن که به تاریخچه دانشگاه تهران پی ببرید بهتر است کمی در مورد طراحی و الگوبرداری دانشگاه تهران آشنا شوید که طراحی آن بر چه اساسی بوده است. دانشگاه تهران بر اساس طراحی موسسات آموزش عالی فرانسه الگوبرداری شده است. در واقع طراحان دانشگاه تهران، مهندسان چیره‌دست فرانسوی بودند. به طوری که دروس و برنامه‌های دانشکده هنرهای زیبای را دقیقاً مطابق با الگوی دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس طراحی کردند.

پردیس و بناهای این دانشگاه نیز توسط معماران اروپایی رولان دوبرول، ماکسیم سیرو، مارکوف، الکساندر موزر، آندره گدار و محسن فروغی طراحی شده است. بنای دانشگاه تهران نیز در تاریخ ۱۸ آبان ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران با شماره ثبت ملی ۲۴۴۵ قرار گرفت. سر در دانشگاه تهران را نیز در سال 1345 تا 1346 ایجاد کردند که طراح آن کوروش فرزامی یکی از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه بوده است. در حال حاضر سر در دانشگاه تهران نیز جزو آثار ملی ایران است که به عنوان نماد علم‌آموزی شهرت دارد.

 

کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران

دانشگاه تهران بزرگ‌ترین کتابخانه دانشگاهی کشور را دارد که هسته اصلی آن در سال 1328 ایجاد شد. در آن زمان سید محمود شکوه استاد دانشگاه تهران با اهدای 1329 جلد کتاب نسخه خطی این کتابخانه را در تهران ایجاد کرد و نام آن برای همیشه در تاریخچه دانشگاه تهران ثبت شد. بعد از آن به تدریج کتابخانه دانشگاه تهران گسترش یافت و بنای فعلی آن در یک مهر 1350 ایجاد شد. در سال ۱۳۵۳ مرکز اسناد را به منظور گردآوری، نگهداری و سازمان‌دهی انتشارات غیر کتابی که از سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، دانشگاه‌ها، انجمن‌های فرهنگی، مؤسسات و مراکز داخلی و خارجی  کشور اهدا شدند، ایجاد کردند.

جهت دانلود کتاب دانش خانواده و جمعیت روی لینک کلیک نمایید.

ساختمان کتابخانه تهران 2.2 هکتار مساحت دارد که در 9 طبقه ایجاد شده است. از این 9 طبقه 2 طبقه زیر زمین، یک طبقه همکف، یک طبقه اول و 5 طبقه مخزن کتاب، مطبوعات، اسناد و موزه کتابخانه است. در حال حاضر در این کتابخانه بیش از 50 هزار عضو ثابت وجود دارد و روزانه بیش از 4500 نفر به آن مراجعه می‌کنند. به غیر از دانشجویان خود دانشگاه از دانشجویان سایر دانشگاه‌های داخلی و خارجی نیز برای استفاده از مخزن کتاب این کتابخانه به آن مراجعه می‌کنند.

 

کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران

 

کتابخانهٔ مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران در سال 1346 عضو فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابداری (ایفلا) شد. در سال 1395 امکان بازدید مجازی از کتابخانه و موزه آن برای علاقه‌مندان فراهم شد. به طوری که شما می‌توانید از بخش‌های مختلف این ساختمان به صورت آنلاین مشاهده کنید.

 

کانون‌های دانشجویان دانشگاه تهران

در دانشگاه تهران کانون‌های دانشجویی زیادی وجود دارند که در آن فعالیت‌های خودجوش دانشجویی را  انجام می‌دهند. سابقه فعالیت این کانون‌ها در تاریخچه دانشگاه تهران حدود 20 سال است. در حال حاضر 92 کانون در این دانشگاه ثبت شده است که حدود 45 عدد آن‌ها فعال است. این نهادها معمولا فعالیت‌های فرهنگی نظیر شب شعرها، فعالیت‌های هنری نظیر موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی، فعالیت‌های اجتماعی نظیر هلال احمر و فعالیت‌های خیریه و دینی را انجام می‌دهند. هر ساله از میان دبیران کانون‌های دانشگاه تهران یک نفر به عنوان دبیر شورای هماهنگی انتخاب می‌شود تا مسیر همه کانون‌ها را مشخص و بین آن‌ها هماهنگی ایجاد کند.

برای اطلاع از آخرین تغییرات کتاب روی دانلود کتاب درامدی تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران کلیک نمایید.

انتشارات دانشگاه تهران

در تاریخچه دانشگاه تهران شما انتشارات این دانشگاه را مشاهده خواهید کرد که از سال 1325 فعالیت خود را به صورت مستقل آغاز کرده است. پرویز ناتل خانلری، نخستین فردی است که انتشارات دانشگاه تهران را پایه‌گذاری و ریاست آن را بر عهده گرفت. بعد از آن افراد مختلفی ریاست انتشارات دانشگاه تهران را بر عهده گرفتند که در حال حاضر ریاست این مجموعه در اختیار محمد موسی خانی، استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران قرار دارد.

 

سوالات متداول

 

آیا دانشگاه تهران را محمود حسابی ایجاد کرده است؟

خیر؛ موسس اصلی دانشگاه تهران عیسی صدیق است و دکتر محمود حسابی تنها تدوینگر اساس‌نامه طرح تأسیس دانشگاه تهران و مؤسس دو دانشکده علوم و فنی دانشگاه تهران ‌است.

 

در طراحی دانشگاه تهران از کدام ساختمان‌ها الگوبرداری شده است؟

طراحی دانشگاه تهران بر اساس ساختمان‌های فرانسوی الگوبرداری شده است.

 

دانشگاه تهران در چه سالی تاسیس شد؟

دانشگاه تهران برای اولین بار در 24 اسفند ماه 1313 ایجاد شده است.

5/5 - (1 امتیاز)

ادامه مطلب